02 augusti 2010

Vi måste sluta stirra oss blinda på bäst-före-datum!

Såg ett inslag på tv härom dagen om hur hysteriska vi är vad gäller bäst-före-datum, som fick mig att tänka efter. Det gäller inte bara i våra egna kylskåp, där vi rensar ut och slänger mat så fort datumet gått ut, utan redan i butiken när vi handlar. Man letar längst bak i hyllan för att få tag i den vara som håller längst. Varan med kortast datum blir kvar, och till slut slängd. Okej om det är saker som man vet kommer stå hemma länge, men vet man att, detta ska jag äta redan idag eller imorgon, så kan man ju faktiskt ta en förpackning med kort utgångsdatum. Bara med den lilla eftertanken när vi handlar, borde vi kunna minska den enorma mängd mat som slängs av affärerna varje dag. För miljön och när det gäller kött, för det djuret som fått ge sitt liv för att köttet sen bara slängas. Med det i tanken när jag handlade såg jag tydligt hur korta-datum-varor hamnat på sidan i diskarna. Jag njöt av att plocka just dom varorna till min korg, varor som jag skulle ha till middag samma kväll! Tänk att det kan vara så tillfredställande att kunna göra nått så litet för att hjälpa.

2 kommentarer:

monicas frizon sa...

Precis Marit, vi borde alla tänka till lite mera, kram

Helena m. 4 sa...

Här där vi bor nu (mitt i Spenaten) brukar de sänka priset på vissa varor med kort datum ett par dagar innan de går ut.
Jättebra för plånboken, och man ska ju äta middag varje dag iallafall...